Legitimatie binnen de maatschappelijke beleidscyclus
Iedere corporatie kent een planning- en controlcyclus, die jaarlijks wordt doorlopen. Deze handreiking omschrijft per fase van de jaarcyclus waar je zoal aan kunt of moet denken als je in de betreffende fase bewuste afwegingen wilt maken over de mate van betrokkenheid van je stakeholders. Dit om duurzaam inhoud en vorm te geven aan een effectieve relatie met je stakeholders. Een relatie die recht doet aan de corporatie als maatschappelijke organisatie én aan belanghebbenden van de corporatie in hun vertegenwoordiging van de samenleving.
Welke vragen moet je jezelf dan stellen? Wat is de veronderstelde opbrengst en werking in relatie tot het versterken van je legitimiteit? En welke vormen/instrumenten kun je erbij gebruiken? Deze vragen staan centraal in de handreiking. Ook worden her en der tips en suggesties gedaan, om eens over na te denken. De veronderstelling onder deze handreiking is dat de planning- en controlcyclus een belangrijke kapstok is om stakeholdermanagement stevig te verankeren in je organisatie. En dat dit vervolgens positief bijdraagt aan de legitimiteit. We zijn onze zoektocht gestart bij het goed en bewust inrichten van stakeholdermanagement in de jaarcyclus, maar kwamen er al gauw achter dat je bij het ontwerp van ieder beleidsproces jezelf een aantal basisvragen rondom stakeholdermanagement zou moeten stellen. Zodat we met recht kunnen spreken van een ‘maatschappelijke beleidscyclus’ (of soms ook heel bewust niet). Kortom: de handreiking is voor iedere beleidscyclus bruikbaar.
Deze handreiking is de kapstok voor alle andere handreikingen. In de tabel wordt dan ook steeds verwezen naar de overige handreikingen. De maatschappelijke beleidscyclus biedt het raamwerk van waaruit de totale set handreikingen is opgebouwd. Dit laat onverlet dat alle handreikingen ook afzonderlijk bruikbaar zijn.
Iedere corporatie kent een planning- en controlcyclus, die jaarlijks wordt doorlopen. Deze handreiking omschrijft per fase van de jaarcyclus waar je zoal aan kunt of moet denken als je in de betreffende fase bewuste afwegingen wilt maken over de mate van betrokkenheid van je stakeholders. Dit om duurzaam inhoud en vorm te geven aan een effectieve relatie met je stakeholders. Een relatie die recht doet aan de corporatie als maatschappelijke organisatie én aan belanghebbenden van de corporatie in hun vertegenwoordiging van de samenleving.
Welke vragen moet je jezelf dan stellen? Wat is de veronderstelde opbrengst en werking in relatie tot het versterken van je legitimiteit? En welke vormen/instrumenten kun je erbij gebruiken? Deze vragen staan centraal in de handreiking. Ook worden her en der tips en suggesties gedaan, om eens over na te denken. De veronderstelling onder deze handreiking is dat de planning- en controlcyclus een belangrijke kapstok is om stakeholdermanagement stevig te verankeren in je organisatie. En dat dit vervolgens positief bijdraagt aan de legitimiteit. We zijn onze zoektocht gestart bij het goed en bewust inrichten van stakeholdermanagement in de jaarcyclus, maar kwamen er al gauw achter dat je bij het ontwerp van ieder beleidsproces jezelf een aantal basisvragen rondom stakeholdermanagement zou moeten stellen. Zodat we met recht kunnen spreken van een ‘maatschappelijke beleidscyclus’ (of soms ook heel bewust niet). Kortom: de handreiking is voor iedere beleidscyclus bruikbaar.
Deze handreiking is de kapstok voor alle andere handreikingen. In de tabel wordt dan ook steeds verwezen naar de overige handreikingen. De maatschappelijke beleidscyclus biedt het raamwerk van waaruit de totale set handreikingen is opgebouwd. Dit laat onverlet dat alle handreikingen ook afzonderlijk bruikbaar zijn.
handreiking_maatschappelijke_beleidscyclus.pdf |